بررسی مهم ترین تهدیدهای بازار سرمایه | گروه خدمات مالی کاریزما

بررسی مهم ترین تهدیدهای بازار سرمایه

تاریخ انتشار : 1401/5/3 15:04:05 تعداد بازدید : 662 زمان مطالعه دقیقه

نویسنده :

خلاصه بازار امروز

برای دومین روز پیاپی ریزش حداکثری در اکثر نمادهای بازار رخ داد. بازار وضعیت رکودی به خود گرفته و و زمان بیرون آمدن از این وضعیت هنوز مشخص نیست. با اینکه به دلایلی در فصل بهار، بسیاری از نمادها بهترین وضعیت سودآوری خود را تجربه کردند و در مجامع شرکت ها نیز تقسیم سود بالایی انجام شد ولی همچنان شاهد خروج نقدینگی از بازار هستیم و به نظر DPS تقسیمی نیز روانه بازار هایی بجز بازار سهام شده است. از مهمترین ریسک هایی که این روزها بازار را تهدید می کند می توان به نرخ بهره، نرخ دلار، نرخ کامودیتی ها و ریسک سیاسی اشاره کرد که در ادامه به بررسی این ریسک ها می پردازیم.

در انتهای معاملات امروز 90 نماد مثبت و 473 نماد منفی وجود داشت (16 درصد از نمادها در محدوده مثبت به کار خود پایان دادند) و در نهایت شاخص کل با افت 24 هزار  واحدی به ارتفاع یک میلیون و 439 هزار واحد رسید.

گزارش روزانه بازار

گزارش روزانه بازار

مهمترین ریسک هایی که بازار را تهدید می کنند

در بازار سهام نرخ بهره به این شکل تاثیر می گذارد که کف P/E  برخی صنایعی مثل فولاد و پالایشی طبق نرخ سود بانکی تعیین می شود. البته این نسبت بر حسب سایر عوامل ریسکی ممکن است کمی بالا یا پایینتر باشد. با تغییرات نرخ بهره P/E این صنایع نیز تعدیل می شود و به طور کلی افزایش آن به زیان بازار سرمایه می باشد.

 ریسک بعدی نرخ دلار می باشد که با توجه به اینکه تقریبا وضعیت برجام مشخص شده و انتظارات حصول توافق به حداقل خود رسیده، پس می توان گفت احتمال افزایشی نرخ دلار بالا بوده که این عامل به نفع بازار سرمایه و به خصوص شرکت های صادرات محور می باشد.

ریسک سوم نامعلوم بودن روند نرخ کامودیتی ها در بازار جهانی می باشد و این از عواملی است که تحلیلگران روی آن اتفاق نظر نداشته و نمی توان روی آن نظر داد. درنهایت ریسک سیاسی که از آن می توان به قوانین یک شبه مثل عوارض صادراتی و یا احتمال برداشتن سقف نرخ خوراک گاز و ... اشاره کرد. این ریسک از گذشته وجود داشته و برای امروز و فردا نیست.

برای اینکه یک نتیجه گیری کلی داشته باشیم می توان گفت افزایش نرخ بهره بین بانکی و نرخ دلار تقریبا یکدیگر را خنثی می کنند و ریسک سیاسی نیز همیشه وجود داشته، پس تنها عامل ریسکی، نامشخص بودن روند نرخ کامودیتی ها می باشد. در چنین بازاری اگر سهام با بنیاد مناسبی داریم بهترین استراتژی انتظار می باشد و این شرکت ها احتمالا افت چندانی را نیز مشاهده نخواهند کرد ولی برای سهامدارن ریسک گریز پیشنهاد می شود در صندوق های با درآمد ثابت که سود روزشمار دارند سرمایه گذاری کرده و تا زمان بازگشت بازار از وضعیت رکودی، ریسک خود را کنترل کرده و سود معقولی نیز کسب نمایند.

   مقاله پیشنهادی: معرفی انواع صندوق های سرمایه گذاری کاریزما

معادله تورمی بورس تهران

تورم یکی از عوامل مهم افزایش قیمت در بازارهای دارایی محور است. با این حال بررسی‌ها نشان می دهد که هنگام افزایش ترس در بازارهای پر ریسکی نظیر سهام ممکن است قیمت‌ها به سبب ریسک‌های گوناگون از حرکت در روند صعودی باز ایستند و خود را با تاخیر زیاد با شرایط تورمی وفق بدهند. این دقیقا وضعیتی است که بورس تهران به آن دچار شده؛ بازاری که به سبب ریسک‌های متعددی نظیر ریسک‌های قانونی و رکود جهانی از حرکت صعودی باز مانده است. این بدین معناست که تنها با تکیه بر تورم نمی‌توان توصیه به خرید در این بازار داشت و باید عوامل گوناگونی را زیرنظر داشت.

از بورس کالا چه خبر؟

طی روز گذشته حدود از یک میلیون و ۲۰۳ هزار تن انواع سیمان در بورس کالا عرضه شد ولی سمت تقاضا ضعیف تر بوده و در کل حدود 765 هزار تن سیمان به معامله رسید. بالا بودن سمت عرضه سبب شد تا رقابت زیادی روی محصولات انجام نشود و تنها در چند شرکت رقابت جرئی شکل گرفت. امروز نیز محصولات فولادی ، پتروشیمی و سیمانی ها عرضه خواهند داشت.

وضعیت صندوق های سرمایه گذاری

صندوق های سرمایه گذاری یکی از روش های غیر مستقیم سرمایه گذاری در بازار سرمایه می باشند که افراد میتواند با انتخاب بهترین صندوق سرمایه گذاری در بلندمدت از بازدهی قابل قبولی برخوردار باشند. یکی از مهمترین عاملی که میتواند برای انتخاب بهترین صندوق منجر شود، اختلاف NAV روز و ابطال صندوق میباشد و هر چقدر این دو عدد بهم نزدیک باشد نشان دهنده بازارگردانی مناسب صندوق میباشد.

وضعیت صندوق های سرمایه گذاری 

refresh icon

اشتراک با دوستان