حد ضرر در بورس | گروه خدمات مالی کاریزما

حد ضرر در بورس

تاریخ انتشار : 1399/10/15 12:18:51 تعداد بازدید : 1431 زمان مطالعه دقیقه

نویسنده :

نوسانات قیمتی در بازار و تصمیم‌گیری صحیح و به‌موقع برای خروج از موقعیت سرمایه‌گذاری یا ادامه آن، همواره یکی از دغدغه­‌های اصلی سرمایه­‌گذاران بوده است. بطور کلی می توان گفت حد ضرر  یعنی بازه ای از قیمت که شما انتخاب می کنید تا معاملات ضررده بسته شوند تا از ضرر بیشتر جلوگیری کنید.البته گاهی اوقات دستور حد ضرر می تواند در سود نیز عمل کند یا حتی در نقطه صفر به صفر. اما بطور کلی باید اذعان کرد که حد ضرر در معاملات بسیار ضروری بوده و جز اصلی معاملات در بازارهای مالی می باشد. بطور کلی در تمام استراتژی های معاملاتی سوده در بازار های مالی شما باید مقدار ریسک و حد ضرر را به راحتی باید بتوانید محاسبه کنید. در غیر این صورت یک گام اصلی از سیستم معاملاتی ناقص خواهد ماند. در تمام مراحل معاملات مارجینی و غیر مارجینی شما صد در صد نیازمند به دانستن حداکثر ضرر احتمالی هستید و لازم هست که به صورت دستی یا اتوماتیک آنرا اعمال کنید.

با توجه به این که نوسان های بازار می تواند بسیار زیاد باشد و بستن بصورت دستی ممکن است مقدور نباشد پیشنهاد می کنیم که حتما در معاملات خود در دستورات تنظیم شده در کارگزار فارکس یا هر کارگزاری دیگر حتما حد ضرر یا استاپ لاس را قرار دهید تا خود کار اعمال شود.تعریف ساده حد ضرر این است که وقتی قیمت سهام به حدضرر تعیین شده رسید، سهام موردنظر را باید فروخت تا از ضرر بیشتر جلوگیری شود.

نکاتی مهم برای تعیین حد ضرر  

  1. در معاملات کوتاه مدت سعی کنید که حد ضرر را در محدوده حمایت با موج نزولی قرار دهید.
  2. در معامله ها و خرید و فروش های بلند مدت، حد ضرر خود را روی محدوده حمایتی معتبر تعیین کنید.
  3. در زمانی که مقاومت یک سهم شکسته شد و نرخ سهم افزایش یافت و تثبیت شد، سعی کنید که حد ضرر را بر روی محدوده شکسته شده تعیین کنید.
  4. به هیچ عنوان حد ضرر را نزدیک نرخ خرید سهم تعیین نکنید‌. چرا که انجام این کار باعث می شود تا در معاملات کوتاه مدت به دلیل نوسانات زیاد به زودی از بازار سهام خارج شوید.
  5. به حد ضرر تعیین شده توجه داشته باشید و پس تعیین آن به هیچ عنوان حد ضرر را تغییر ندهید.
  6. تعیین حد ضرر در فاصله زیاد با نرخ خرید سهام، باعث افزایش ضرر و زیان شما می شود.
  7. اگر قصد سرمایه گذاری ۹ ماهه را در یک شرکت معتبر و مطمئن دارید و از موقعیت های مالی شرکت آگاه هستید، می توانید حد ضرر را تعیین نکنید.
  8. وقتی مقاومت یک سهم شکسته شد و قیمت سهم در بالای محدوده مقاومتی تثبیت گردید، حد را روی مقاومت شکسته شده که حالا به‌ عنوان حمایت عمل می‌کند، قرار دهید.
  9. حد ضرر نباید بیشتر از ۱۰ درصد مبلغ خرید باشد و این یعنی بیش از ۱۰ درصد مبلغ خریدتان را نباید از دست دهید.‌

 

حد ضرر بر اساس درصد

این روش یکی از ابتدایی‌ترین روش‌های تعیین حد ضرر در ایران است. در این روش که کاملاً بر اساس توانایی ضرر کردن سرمایه‌گذار پایه‌ریزی می‌شود؛ درصدی که توان ضرر دارد اندازه‌گیری می‌شود. این اندازه برای هر معامله گر بورس یا هر سرمایه‌گذار متفاوت و منحصربه‌فرد است. اما بیشتر معامله‌گر تهاجمی حداکثر ده درصد از حساب خود را برای این مورد در نظر می‌گیرند.

زمانی که این درصد مشخص شد؛ شما باید به دنبال المان‌های دیگر بروید تا به‌ اصطلاح حد ضرر خود را بهینه کنید. از مهم‌ترین این عوامل یا المان‌ها، وضعیت بازار در آن زمان است. این کار ممکن است کمی سخت باشد اما بهتر از از دست دادن مقدار زیادی سرمایه است که با ندانستن موضوع حد ضرر چیست ممکن می‌شود.

حد ضرر بر اساس چارت

این روش نیز ابتدایی اما قابل‌اعتماد است. در این روش حد ضرر به جای اینکه بر اساس میزان حمایت و مقاومت‌های نمودار است. در بازار یکی از عوامل مهم هر سهم این است که سهام نمی‌توانند حد قیمتی را بشکنند. این حد بر اساس قیمت تعیین می‌شود اما زمان‌هایی هم پیش می‌آید که این حد شکسته می‌شود. آن زمان معامله گران و سرمایه‌گذاران بسیار خوشحال می‌شوند اما تعداد این زمان‌ها بسیارکم است. در این نوع تعیین حد ضرر، می‌توان حد ظرر  را زیر حد مقاومت نمودار تعیین کرد و هم می‌توان آن را بالای حد مقاومت نمودار در نظر گرفت. این مورد نیز بسیار وابسته به خصوصیات شما و خصوصیات آن لحظه بازار است. اما در هر حال بهتر است میزان ریسک کردن خود را به اندازه‌ای نگه‌دارید که آسیب زیادی به شما و دارایی‌تان نرسد.

 

refresh icon

اشتراک با دوستان